Skip to main content
Arkipelag

Näyttelijä Stina Liman kehittää balettitunneilla ammattitaitoaan

By 13.12.2021No Comments

Näyttelijä Stina Limanin vuosi sai uuden suunnan, kun hän päätti käyttää saamansa työskentelyapurahan baletin opiskeluun Musiikkiopisto Arkipelagissa.

”Sain Taikelta kolmen kuukauden koronastipendin ammattitaidon ylläpitämiseen. Päätin, että en halua käyttää sitä ainoastaan ylläpitääkseni, vaan myös kasvattaakseni tietojani ja taitojani klassisessa baletissa”, Liman kertoo. ”Lisäksi  Systrarna Standertskjölds rekreationsstipendium kustantaa syksyn balettitunnit.”

Liman treenaa Arkipelagin salilla yksin kahtena aamupäivänä viikossa, minkä lisäksi hän käy kahdella eri aikuisbalettitunnilla ja yksityistunneilla.

Tavoitteena on suorittaa baletin perusopinnot tulevana keväänä.

Ennen koronaa Liman työskenteli monikielisessä näytelmässä kertojana ja viittomakielen tulkkina.

”Korona-aika on ollut taiteilijoille tosi raskasta. Kaikki eivät ole saaneet edes koronastipendejä, joten olen ollut todella onnekas. Ilman stipendejä en olisi päässyt balettitunneille, koska ei olisi ollut varaa”, Liman kertoo.

Liman suuntautui teatteriin jo lukioikäisenä. Hän kävi musikaaliteatterilinjan Ruotsin Sandvikenissa, jossa baletti oli myös osa koulutusta. Lukion jälkeen baletti kuitenkin jäi pitkäksi aikaa pois kuvioista, kunnes tapahtui käännekohta. Limanilla todettiin kasvain varpaassa ja lääkärit puhuivat varpaan amputoinnista jo ennen kuin tiesivät onko kasvain hyvän- vai pahanlaatuinen.

”Tietoa piti odottaa muutama viikko ja sinä aikana etsin kärkitossujani hysteerisesti, niitä kuitenkaan löytämättä. Ajattelin, että jos ne vievät minulta varpaat, en pysty enää tanssimaan.”

Selvisi, että kasvain oli hyvänlaatuinen, eikä koko varvasta tarvinnut poistaa. Kärkitossuista oli kuitenkin tullut taas tärkeä juttu.

”Nyt minulla on kahdet uudet”, Liman nauraa.

Hän ei palannut tanssin pariin heti, mutta ajatus baletista oli alkanut versoa, ja nyt, kahdeksan vuotta myöhemmin hän treenaa balettia tavoitteellisesti.

”Ensin kuvittelin voivani jatkaa siitä mihin olin aikanaan jäänyt, mutta sain pian huomata, ettei se niin vain onnistu. Baletti vaatii paljon voimaa ja harjoitusta. Pitää saada nilkat vahvoiksi, treenata paljon, nähdä vaivaa. Tanssitaitoni etenee, mutta hitaasti. Onneksi Paraisilta löytyy niin laadukasta tanssinopetusta”, Liman pohtii.

”Stina on todella tehnyt paljon töitä ja edistystä on alkanut näkymään. Hänen tasapainonsa on selvästi parantunut”, Limania ohjannut tanssinopettaja Katariina Gonzalez kehuu.

”Näyttelijäntyöhön kuuluu, että jos johonkin mennään, niin mennään täysillä. Uskon, että juuri siksi olen saanut tehtyä niin paljon baletin kanssa suhteellisen lyhyessä ajassa. Näköjään ei ole liian myöhäistä edes 42-vuotiaana ruveta ”ballerinaksi”, mutta nyt kun sain mahdollisuuden tehdä sitä täysipäiväisesti, ehkä se onkin mahdollista”, Liman iloitsee.

Opinnäytetyönään Liman aikoo tanssia variaation baletista Giselle keväällä 2022. Lisäksi aikuisbalettiryhmä työskentelee saman baletin valssin ja hulluuskohtauksen kanssa. Jälkimmäisessä myös Limanin näyttelijäosaaminen tulee tarpeeseen.

Limanin tausta tuo balettiin myös aivan uutta näkökulmaa.

”Minua alkoi ärsyttää, että baletissa on elekieltä, joka ei kuitenkaan ole oikeaa viittomakieltä”, Liman kertoo.

Hän aikoo työskennellä äidinkieleltään viittomakielisen artistin Jarl Hanhikosken kanssa ja muuttaa baletin elekielen oikealle viittomakielelle esitykseensä. Myös aikuisbalettiryhmä saa oppia viittomia voidakseen käyttää niitä lavalla.

”Tulevaisuuden suunnitelmissa siintää tanssiteatterihanke, jossa viittomakielistä balettia tuodaan näkyviin laajemminkin”, Liman paljastaa.