ArkipelagMusiikki

Säveltäminen sai Ellan innostumaan teoriasta

By 28.3.2019 No Comments
– Musiikin teoria on nykyään tosi kivaa! Aiemmin tunneilla tehtiin pelkästään kirjan mukaan, mutta nykyään siellä saa tehdä itse lauluja ja improvisoida paljon enemmän, 11-vuotias musiikkioppilas Ella Pohjanheimo kertoo.
Musiikkiopisto Arkipelagin teoriaopetus on muuttanut muotoaan viimeisen vuoden aikana uuden opetussuunnitelman myötä. Musiikin teoria kulkee nykyään musiikkitaito-nimellä ja sen opetus on käytännönläheisempää ja sisältää paljon aiempaa enemmän luovaa tekemistä, sävellystä ja improvisaatiota.
– Olen opettanut musiikin teoriaa 19-vuotta ja tämä on ehdottomasti suurin sinä aikana tapahtunut murros opetuksessa, Arkipelagin teoriaopettaja Roope Kivimaa pohtii.
iPadeillä on tänä vuonna käytetty mm. Musiclock-sovellusta sävellajien opetteluun ja niillä improvisointiin, RhythmCatiä rytmiharjoitteluun ja GarageBandiä, joka on monien suosikki oman musiikin tekoon. Notion on loistava, joskin maksullinen nuotinnusappi iPadille. Orchestra-sovellusta taas voi käyttää elämykselliseen orkesteriasioiden opettamiseen. Ellan suosikki on RhythmCat.
– Tykkään Rythmcat-pelistä, jossa taputetaan rytmejä. Siinä näkyy nuotit ja laulun saa laitettua taustalle, Ella kertoo.
Uuden opintosuunnitelman käyttöönotto ei ole opettajille mutkatonta. Musiikin teorian opettamisessa on ollut niin pitkä ”pänttäämisen” traditio, että sen totaalinen mullistaminen yhtäkkiä on haastava tehtävä. Vaikka musiikin perusteita, eli musiikkitaitoa on jo pitempään pyritty opettamaan käytännönläheisemmin, vasta tämä uusi opetussuunnitelma varsinaisesti velvoittaa tekemään niin.
– Opettajalle tämä on haaste. Käytännössä on pakko vaan kokeilla erilaisia juttuja, mitkä toimivat ja mitkä ei. Nyt meillä on suuntaviivat asioista, jotka on tavoitteena oppia, mutta keinot niiden oppimiseksi ovat vapaasti valittavissa. Toisaalta juuri tämä kokeilun vapaus on valtavan antoisaa, Kivimaa kertoo.
Kaikki asiat, joita voidaan opiskella käytännönläheisesti, opiskellaan nyt useimmiten käytännönläheisesti. Esimerkiksi sävellajien etumerkinnät, intervallit ja sointurakenteet, jotka perinteisesti on koettu hankalina ja teoreettisina aiheina, voidaan oppia vaikka niin, että etumerkintöjen pänttäämisen sijasta yksinkertaisesti soitetaan ja improvisoidaan kyseisissä sävellajeissa. Tässä iPadit ja sovellukset ovat isona apuna, koska esimerkiksi kaikki pianistioppilaat eivät mahtuisi saman pianon äärelle.
– Toisaalta iPadejä ei mitenkään välttämättä tarvita musiikin teknologiavetoiseen opiskeluun, Kivimaa muistuttaa. – Esimerkiksi Chrome-selaimella ja mobiilisovelluksilla toimiva ilmainen musiikinteko-ohjelma BandLab on melko monipuolinen ja helppokäyttöinen. Se vaatii vain käyttäjätilin luomisen.
Kivimaa painottaa kuitenkin, että teknologia on musiikissakin hyvä renki mutta huono isäntä.
– Jos on mahdollista opiskella asiaa oikeilla soittimilla ja laulamalla, niin miksei tehtäisi niin? Samaten, jos jonkun teoria-asian havainnollistaa nopeammin liitutaululla kuin joskus takkuilevalla AirPlayllä ja sovelluksilla, niin käytän liitutaulua. Usein teknologian kanssa käy niin, että joku asia ei vain toimi, ja silloin aikaa saattaa tuhlaantua paljon enemmän teknologisen ongelman ratkaisuun kuin siihen, että olisi hoitanut saman asian perinteisemmin. Mutta kun se toimii, sitä kannattaa ilman muuta hyödyntää.
Ellan instrumentti on rummut, omien soittotuntien lisäksi hän soittaa bändissä ja käy teoriaa nyt neljättä vuotta.
– Oli tosi kivaa, kun saimme kotitehtäväksi säveltää laulun. Jokainen teki oman pienen sävellyksen, itse tein omani pianolla, sitten yhdistimme ne tunnilla. Tykkäsin siitä niin paljon, että tein omasta osuudestani kotona äidin Ipadilla isomman version, johon lisäsin muitakin soittimia taustalle, Ella kertoo.
Kuuntele Ellan biisi: