Skip to main content
ArkipelagMusiikki

Instrumentduell: slagverk eller kontrabas?

By 16.4.2020april 29th, 2020No Comments

För musikern är det egna instrumentet det bästa instrumentet. I kommande instrumentdueller möts två helt olika instrument och Musikinstitutet Arkipelags lärare får med lov berömma och berätta det bästa sidorna i det egna instrumentet gemfört med det andra.

Arkipelags slagverkslärare Oskar Suksi har spelat trummor och slagverk sedan 8-åring. Efter studier i Åbonejdens musikinstitut studerade han ett år i USA både som privatelev och delvis vid Berklee College of Music i Boston. Efter musikgymnasiet fortsatte han sina studier vid Åbo konservatorium och senare vid YHS Metropolia i Helsingfors.

– Jag inspireras av att jobba tillsammans med andra människor. Jag jobbar som freelance-musiker i flera olika sammansättningar, variation och att jobba med många olika musiker och olika slags människor är just min grej. Trots att jag storligen njuter av musikens mångfald och jag spelar allt från klassisk musik till heavy, känner jag mig mest hemma med modern jazz och afrokubansk musik.

Arkipelags kontrabaslärare Siiri Anttonen började spela rätt så sent, i gymnasieålder.

– Jag lyssnade där hemma till Elton Johns sång Something about the way you look. Där fanns stråkinstrument i bakgrunden och jag fick en känsla av att sjutton, jag vill börja spela stråkinstrument. Jag började med violin som det var lättare att hitta lärare till, men rätt så snabbt kom kontrabasen med i bilden och den blev till slut det första instrumentet.

I musikgymnasiet fick Siiri en brakstart på sin musikhobby.

– Repertoaren var betydligt mer krävande där, och fast jag hade spelat kontrabas bara i ett halvt år kom jag med i orkestern. Nivån var mycket högre än min egen, så jag var tvungen och fick möjligheten att lära mig i snabb takt. Det var intressant att få ta del av gemenskapen i orkestern och av musikernas liv.

Ännu efter gymnasiet bar Siiri på tanken att musik bara är till för dem som spelat sedan små. Hon studerade annat och musiken följde intensivt med som en hobby. Då intensiviteten fortsatte föreslog man henne musikstudier. Siiri utexaminerades som musikpedagog från Konstakademin i Åbo med musikteori som sitt huvudämne, och musiken blev ett yrke. För tillfället undervisar hon i musikteori och kontrabas, har aktivt spelningar med Aura-trion som hon grundat och spelar i Akademiska orkestern för att få konstupplevelser och må bra i själen.

Hurdana instrument är då trummorna och kontrabasen och hur skiljer de sig från varandra?

Oskar: Trummor är det bästa instrumentet.

Siiri: Är du säker på det? Man kan inte spela melodier med dem.

Oskar: Nå egentligen kan man nog det, men jag förstår pointen och är för det mesta av samma åsikt. Med slagverk kan man ändå framhäva melodin, och visst är det nu fint att vara den som har det största instrumentet.

Siiri:  Då man reser med olika slags grupper är det skojigt att märka att kontrabasen har mest att rouda, utom om man räknar ihop trummisens alla olika trummor.

Oskar: Det är trummorna som håller ihop helheten, det är en bra sak.

Siiri: Kontrabasen har i en symfoniorkester en liknande roll, den skapar bottnet. Kontrabasen är ett mångsidigt instrument, t.ex. i klassisk musik kan kontrabasen spela melodi som violiner och cellon, och i andra stycken t.ex av Mozart, är basen en del av rytmmaskineriet.

Oskar: Även slagverken används på ett mångsidigt sätt i en orkester. Helheten som man skall behärska är otrolig. Vi pratar om en instrumentfamilj som innehåller allt från triangel till trumset och från Mahlers hammare till städ. Slagverkseleven börjar ändå alltid med trumset. Man övar i början koordination och att uppfatta rytmen.

Siiri: Trots att basen bara är ett instrument kan man spela på den på många olika sätt, med stråke eller med att knäppa. Man kan också spela slagverksliknande på den. Basen har hittat sin plats på många ställen : symfoniorkestrar, kammarorkestrar, jazz-band, blåsorkestrar, fast den inte är ett blåsinstrument, marschorkestrar…

Oskar: I praktiken alla ställen där det finns slagverk, passar också en bas. Ofta är den ena alltid med, basen sköter rollen som slagverk eller slagverken tar basens roll. Om båda är samtidigt på plats i en mindre grupp, samarbetar basen och slagverken ofta.

Siiri: Sant. I en orkester har basen mest kontakt med cellon och andra lägre blåsinstrument, som t.ex. tuban och fagotten. De spelar ofta tillsammans samma sak. Under barockens tid och före det spelade cellon och basen alltid samma stämma. Kontrabasens ursprungliga roll var att spela samma som cellon, men lite lägre. Under romantiken och efter den har man börjat utnyttja olikheten  och nuförtiden har basen en mycket annorlunda och mer självständig roll. Tidigare spelade man kontrabas i stället för elbas även i populärmusiken.

Oskar: Slagverken är världens äldsta instrument och det märks! Man kan fortfarande skapa en sådan primitiv stämning som man gjort redan i tusentals år. Musiken har utvecklats i nya riktningar och gör det fortfarande. Det kommer nya instrument och användningsområden men trummorna finns kvar

 

Slutsats, vilket instrument är det bästa instrumentet?

Siiri: Kontrabas.

Oskar: Slagverk!